On ehkä hieman liiankin irrallista lähteä puhumaan vain
yhdestä kohtauksesta liittämättä sitä suurempaan kokonaisuuteen, mutta niin
minä aion nyt tehdä. Eilisen Sai yau gei:
Yut gwong bou haap –filmin (Jeffrey Laun ensimmäinen osa Stephen Chow
–komediasta Kiinalainen odysseia,
1995) jälkeen kirjoitin, etten osaa arvioida komedioita, sillä minulla on
suhteellisen huono komedian taju. Osaan vain nauraa niille kohtauksille, jotka
minua itseäni huvittavat. Olen harvinaisen huono tunnistamaan komedian rytmiä
tai sitä, miten koomikko käyttää tilaa, ympäristöään ja välineistöään. Tänään
minut komediaa vei ajattelemaan Aki Kaurismäestä pidetty pikkuesitelmä, joka
otettiin vastaan nihkeästi. Ihmiset olivat sitä mieltä, että eihän kukaan voi
tehdä tuota tosissaan. Mutta kyllä Kaurismäen elokuvissa on totisuutta
kätkettynä hymyn taakse. Nämä ajatukset puolestaan johdattelivat miettimään
Chaplinia ja hänen kuuluisinta kohtaustaan Diktaattorissa.
Kohtaus, jossa Chaplinin diktaattoriparodia Adenoid Hynkel
heittelee kevyttä maapalloa ja haaveilee maailmanvalloituksesta on oleellinen
osa koko elokuvakomedian historiaa. Kyseessä ei ole vain kaunis baletti, jonka
taakse piiloutuu monia painavia teemoja vaan itse komediaa määrittelevä
kohtaus. Tuossa kohtauksessa paljastuu komedian salaisuus, ehkä sen syvin
olemus ja myös sen kauneus. Olemme tottuneet lukemaan elokuvan satiirina, joka
pilkkaa diktaattoreja ja mielipuolisia maailmanvalloitusyrityksiä, mutta meiltä
jää näkemättä oleellinen linkki itse taiteeseen. Kohtaus on ilman muuta
kantaaottava, mutta tahallisesti tai tahattomasti sen taakse piiloutuu
assosiaatio, joka saattaa jollain tasolla olla jopa pelottavakin; nimittäin
koomikon yhteys diktaattoriin.
Siinä missä diktaattorille maailma on leikkikenttä, on se
sitä myös koomikolle. Koomikon tulee säilyttää tietynlainen keveys maailmaa
kohtaan, jotta hän pystyy paljastamaan sen katsojalle lempeästi. Hänen ei tule
painua muun maailman mukana synkkyyteen synkkien aikojen saapuessa, sillä hän
on eräänlainen vapahtaja ja turva kansalle. Voisiko koomikkoa kuvailla jopa
pyhimykseksi? Niin arvostettua on nauraminen. Koomikko löytää naurua sieltä,
mistä sitä on vaikea löytää. Naurun avulla hän paljastaa vääryyden ja samalla
huomauttaa että hymyn avulla me pystymme taistelemaan vaikeimpanakin aikana.
Diktaattori haluaa maailman itselleen, mutta koomikko haluaa näyttää sen
muille. Diktaattorille maapallo on keveä, koska hän on sokeutunut ja kuvittelee
kykenevänsä valloittamaan sen ja omistamaan sen; tekemään sillä mitä tahansa.
Koomikolle maapallo on keveä, koska hän ymmärtää maailmaa ja haluaa paljastaa
sen lempeyden esittämällä oman suhteensa siihen (hän on saavuttanut eräänlaisen
hyväksymisen tilan – asiat ovat niin kuin ne ovat eikä sille voi oikeastaan
tehdä mitään). Kun katsomme kohtausta illuusio silmissämme (Chaplin on Hynkel, ei ole Chaplinia vaan Hynkel), me näemme diktaattorin
hulluuden. Kun puolestaan katsomme Chaplinia, näemme elokuvakomedian totuuden
ja Chaplinin suurimman salaisuuden.
Molemmilla tavoilla tätä kohtausta on pakko katsoa, sillä
silloin huomaamme syyn sille, miksi parhaimmat tekijät ovat todellakin parhaita
tekijöitä. Parhaimmat ja rakastetuimmat elokuvat ovat persoonallisia, koska ne
syvällä sisimmissään paljastavat tekijöidensä suhteen todellisuuteen; maailmaan
ja asioihin, siihen, miten ne on aseteltu tai ovat asettuneet. Näiden elokuvien
perusta on luotu elokuvataitelijan luonteesta ja elämästä – kaikesta, mitä
siihen kuulu. Sille perustalle voidaan luoda pyrkimyksiä totuuteen. Tässä
kohtaamme myös taitelijan suuren paradoksin: on nähtävä paikkansa maailmassa,
jotta voi nähdä itse maailman. Tämä kohtaus ei vain paljasta vallan yleistä luonnetta vaan se paljastaa ennen kaikkea Chaplinin (tekijä)
subjektiivisen maailman. Samalla se kasvaa yhdeksi taiteen perusluonnetta taitavimmin hahmottelevimmista kohtauksista. Se on yksi moniulotteisemmista ja
liikuttavimmista kohtauksista, joita yksikään elokuvantekijä koskaan on kyennyt
kamerallaan loihtimaan. Kun kysytään, kuka on koomikko tai kuka on
elokuvantekijä, voidaan tuo kohtaus näyttää. Mutta samalla se vastaa myös
johonkin yleisluontoisempaan totuuteen: minkälainen ihminen on persoona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti