maanantai 24. marraskuuta 2014

Satunnaisia muistiinpanoja Edward Yangista




Edward Yangin tuntemattomuus Suomessa perustuu täysin sille faktalle, että vain yksi hänen elokuvistaan, 1+2 on saanut Suomessa DvD –levityksen (elokuvaa löytyy ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoista – nopeasti rientäkää varaamaan ne!). Muita lienee aikoinaan näytetty erilaisilla festivaaleilla, mutta nyt lähes yhtäkään Yangin elokuvaa (saatikka taiwanilaista elokuvaa ylipäätänsä) ei ole oikein missään muodossa sopivasti nähtävillä. Filmikopiot kiertävät ympäri maailmaa, mutta vain satunnaisilla festivaaleilla ja ehkä jossain arkistoissa (viimeisin korviin kantautunut tieto oli, BFI:n Southbankin kiinalaisen elokuvan kuukausi aiemmin tänä vuonna, jossa Yang ja Hou saivat näkyvyyttä). Taiwanissa on tehty tarkkaa työtä, ettei kukaan todellakaan pääsisi näkemään näitä hienoja elokuvia. Ja missä lienee pointti? Ne eivät kenties ole kaupallisesti kovin suosittuja ja kuka muka välittäisi jostain taiteesta, jos sillä ei voi tienata? Ongelma ei vain esiinny Suomessa vaan maailmalla ylipäänsä. Internetistä joitain satunnaisia kopioita voi nähdä, mutta niiden laatu ei ole päätähuimaava tai niistä puuttuvat kunnon tekstitykset. Ei sillä etteivätkö Yangin elokuvat voisi kiinnostaa ilmankin tekstityksiä - pelkkinä visuaalisina ja tunnelmallisina ihmeinä - mutta tämän tasoisten elokuvien levitystyössä pitäisi tehdä paljon parempaa jälkeä. Tosin, jos oikeuksia ei saada, miten on mahdollista levittää elokuvaa?

Ei olisi yhtään liioiteltua nousta barrikadeille ja vaatia näitä elokuvia esitettäväksi sopivissa olosuhteissa, sillä ne ovat liian arvokkaita pölyttyäkseen ja kadotakseen lopullisesti. Historian on opetettava jotain ja ehkä jos pidämme ääntä, nämä elokuvat saavat levityksen ja sitä kautta pelastuksen! On ensiarvoisen tärkeää käydä vaikka Orionin arkiston kimppuun ja vaatia näitä elokuvia nähtäväksi, mikäli se vain on mahdollista. Jos menetämme modernin elokuvan parhaimmiston, jokin katkeaa elokuvahistoriassa ja huomaamme pian, että kyyneleet eivät enää auta. Nyt jos koskaan on aika alkaa vaatia ja huutamaan – lähettää kirjeitä ja paljastaa todellinen cinefilia. Ehkä käytän liikaa aikaa kirjoittaakseni mitä pitää tehdä sen sijaan, että kirjoittaisin miksi näin on tehtävä. Se ei kuitenkaan ole tarkoitukseni, sillä ehkä ymmärrettyämme paremmin Edward Yangin taidetta, meillä on mahdollisuus taistella hänen puolestaan. Unohdukseen hän ei suinkaan kuulu, sillä ehkä hän paremmin kuin kukaan muu, on kankaalla kuvannut modernin ihmisen yksinäisyyttä muuttuvassa maailmassa – niitä pakahduttavia tunteita kuten katumus, pelko, onnettomuus…

Yangin elokuvissa muutos on voimakkaasti esillä. Me tunnemme sen, vaikkemme ehkä kykene näkemään sitä yhtä konkreettisesti kuin jonkun Hou Hsiao-hsienin elokuvissa tämän kuvatessa Taiwanin murrosvaiheita historiallisesta näkökulmasta. Muutos on kuitenkin tärkeä elementti taiwanilaisessa elokuvassa, sillä eihän Taiwan itse asiassa ole kovin vanha valtio. Vajaassa seitsemässäkymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon – ikään kuin maa olisi jatkuvassa murrostilassa, matkalla tulevaisuuteen. Se heijastuu elokuviin ja niissä esiintyviin ihmisiin. He eivät ole varmoja asioista eivätkä täten uskalla asettaa jalkojaan kunnolla maahan, sillä pelkäävät, että heidän tulee lähteä eteenpäin kohti tuntematonta, joka ei lupaa mitään. Mikään ei tunnu pysyvältä ja kuilu tuntuu suurenevan talouden kasvaessa – ihmisiä tulee enemmän ja eri puolilta. Missä on oma identiteetti? Elokuvassa Ma Jiang (1996) näemme joukon nuori tyhjäntoimittajia, jotka pelleilevät naisten kanssa ja käyttävät ihmisiä hyväkseen. Heillä ei tunnu olevan todellista paikkaa. Tämä vähemmän tunnettu teos muistuttaa kovasti Fellinin I Vitellonia tai muita ”maleksijaelokuvia”, joiden ihmiset ovat jämähtäneet keskelle mahdollisuuksia uskaltamatta ottaa hyppyä kohti tuntematonta (tämä johtuu osittain heidän skeptisismistään, mahdollisuuksien pelosta). Vuonna 1953 Fellinin elokuvan aikaan toinen maailmansota oli juuri loppunut ja italialaisen neorealismin päävaikutusaika oli loppumassa tai sen teemat vaihtumassa. Tavallaan samantasoinen murrosvaihe on menossa Ma Jiangin aikana – uusi vuosikymmen on tulossa ja Taiwan tuntuu olevan tulevaisuus, menneisyys on takana. Väkeä tulee ympäri maailmaa ja jokainen näkee mahdollisuuden Taiwanissa kuin se olisi tulevaisuudessa lännen vahvin kytkös Aasiaan. Näiden ihmisten tungeksiessa apajille, paikalliset jäävät ymmälleen ja katoavat jonnekin ryntäyksen jalkoihin, sillä eivät osaa reagoida.

Oikea ajoitus? Eurooppa kohtaa Taiwanin elokuvassa Ma Jiang (1996)
Kaupungit muuttuvat isommiksi ja yksinäisyys kasvaa. The Terrorizers (1986) –elokuvassa näemme ihmisten satunnaisia kohtaamisia. Nämä kohtaamiset ovat vain lyhyitä eikä niillä ole todellista kestoa, sillä ihmiset eivät uskalla jämähtää paikoilleen. He pelkäävät onnea, sillä se ei ehkä kestäkään. Elokuva on sydämen itku suuressa kaupungissa. Kuin joku parkuisi yöhön (myös Ma Jiangissa tämä tunne on läsnä) odottaen vastausta, joka ei saavu. Kaupungit ovat kuin kuiluja, joiden seinämiin vastaus katoaa. Ehkä kukaan ei uskalla ottaa tätä haastetta vastaan tai he eivät pysty, sillä heillä on omat näennäiset päämääränsä ja näkemyksensä onnesta. Ollaan siis yksin jokaisen jahdatessa omaa elämäänsä, joka tuntuu juoksevan jossain edellä tai sitten se on jäänyt taakse, jolloin sitä ei ole enää mahdollista tavoittaa (1+2 (2000) –elokuvan aviomies, joka yrittää saavuttaa mennyttä rakkautta). Haaveet eivät tunnu saavan kiinni ihmistä tässä tapauksessa – ei olla samalla aaltopituudella. Kaikki on kiinni ajoituksesta, joka karkaa olemattomien asioiden viedessä sen hetken. Ihmiset eivät vain voi olla onnellisia, sillä onnellisuus on itse, oman tarkkaamattomuuden avulla päästetty näköpiiristä. Ei kyetä huomaamaan sitä, kuka on lähellä ja sillä hetkellä saatavilla, sillä suuri maailma antaa muita mahdollisuuksia. Hiljalleen ihmiset katoavat.
Kuva modernista ihmisestä; The Terrorizers (1986)

Hankalat perhesuhteet kuuluvat olennaisella tavalla Yangin tematiikkaan ja johtuvat aiemmassa kappaleessa mainitusta ”olemattoman onnen tavoittelemisesta”. Ihmiset ovat tottuneet toisiinsa niin, että ovat kadottaneet kaiken ajan tajun. Elokuva 1+2 on eräänlainen perhetrilogia, joka tapahtuu Yangille niin luonnollisesti Taipein keskustassa. Se alkaa häillä ja loppuu hautajaisiin käsitellen elämää siinä välillä ikään kuin se olisi Yangin teemojen ruumiillistuma – onko sopivampaa elokuvallista testamenttia kuin ohjaajan suurin mestariteos? Aviomies ja vaimo tutkivat elämäänsä – vaimo lähtee mestarin luokse vuorille, mies tapaa menneen rakkautensa ja yrittää muuttaa elämäänsä mystisen japanilaisyrittäjän luodessa enemmän luottamusta elämään. Tässä Yang päätyy myös kuvaamaan bisneselämän ja materian destruktiivista vaikutusta taiteeseen ja sieluun. Issei Ogatan näyttelemä herra Ota on kaikin puolin kummallinen hahmo. Hän tuntuu olevan elokuvan ainut hahmo, joka on saavuttanut mielen rauhan. Hän inspiroi miestä, N.J:tä yrittämään elämässään. Perheen tytär kokee syyllisyyttä kuin perheen isoäidin joutuminen koomaan olisi hänen syytään ja myöhemmin kiinnostuessaan naapurissa asuvan tytön poikaystävästä. Perheen pienin, Yang-Yang tutkii maailmaa lapsen tapaan huomaamattoman filosofisesti. Hän saa kameran ja haluaa ikuistaa ”sen mitä ei näe”. Tässäkin Yang päätyy tutkimaan yksilöitä – perhe muodostaa yksilöitä. He tuntuvat elävän omissa maailmoissaan niin kuin modernit ihmiset tekevät. Elokuva ei keskity perheen välisten suhteiden problematiikkaan, mutta kuvaa tietynlaista etäisyyttä näiden välillä.

The Terrorizer –filmissä Yang kuvaa naista, joka yrittää löytää voimia erotakseen miehestään, mutta se ei vain tunnu onnistuvan. Hän yrittää löytää tiensä ja sen lopulta löytyessä mies ei ole valmis päästämään lopullisesti irti ja se puolestaan johtaa onnettomuuteen - jälleen: syrjäytyneisyys, mahdottomuus ilmaista itseään. Ma Jiangissa maleksijajengin ”pomon” suhde isään on hankala. Miljonääri on piiloutunut ja muuttaessaan sävelmäänsä elämästä, poika joutuu ristiriitaisten tunteiden valtaan nähden isänsä omien arvojensa petturina, heikkona, epämaskuliinisena. Ihmiset eivät löydä tukea edes vierestään, sillä jokaisella on omat ongelmansa. Muut, materialistiset asiat ovat tulleet heidän välilleen.

Yang ei kiirehdi elokuvissaan koskaan ja otokset saattavat kestää ties kuinka pitkään, mutta yhtä pitkään ne harvoin kestävät kuin Houn ozumaiset, staattiset otot. Myös Yang suosii staattista kuvaustyyliä, muttei pelkää katsella pieniäkin yksityiskohtia kuin johtolankoja – ikään kuin niissä olisi tragedian ainekset; ase tai kamera, ei sen väliä. Yleiskuvia kaupungista Yang käyttää paljon ja Taipei onkin suuri tunteiden labyrintti; sen sivukujille katoaa niin paljon surunhuutoja ja turhautumista, ettei ole ihmekään, että kukaan ei pääse apuun. Onko mahdollista, että joku eksyisi samalle sivukujalle samaan aikaan ja löytäisi apua yksinäisyyteen? Onko sellainen ihmiskontakti edes mahdollista Taipein kaltaisessa modernisoituvassa kaupungissa? Vaikka kaikkialla ympärillä on miljoonia ihmisiä, on jokainen silti kovin yksinäinen.

Kukaan ei ole kuvannut yhtä herkästi, mutta silti sentaalimentaalisuuteen vajoamatta. Teokset ovat täynnä suuria tunteita ja draamaa, mutta silti ne eivät luiskahda melodraaman puolelle vaan pysyvät lähempänä elämää. Kenties siitä syystä, että ihmiset ovat sulloneet tunteensa syvälle sisimpäänsä eivätkä paljasta todellisia toiveitaan. Syntyy hillittyjä kokonaisuuksia, jotka ovat kaikessa tunteiden suuruudessaan kuitenkin pakahduttavia. Ja katkeransuloisia siksi, että kaikki mahdollisuudet onneen ovat, mutta ihmiset eivät nenän alla olevia seikkoja ole huomaavinaankaan. Jokaisella on kiire paikasta toiseen, ajatuksesta toiseen, ”onnesta” toiseen. Mutta vaikka Yangin elokuvat ovatkin täynnä surua ja melankoliaa, niissä on myös kauneutta ja hetkellisiä onnen purskahduksia, jotka kertovat totuuden siitä, että elämä ei kaikessa ohimenevyydessään ole kuitenkaan täysin onnetonta. Ehkä se helpottaa, ehkä ihmiset ymmärtävät antaa vain mennä.

Miksi pelkäämme ensimmäistä kertaa? Jokainen päivä elämässä on ensimmäinen kerta. Jokainen aamu on uusi. Emme koskaan elä samaa päivää kahdesti. Emme koskaan pelkää nousta aamuisin ylös. Miksi? - Herra Ota elokuvassa 1+2



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti