Tämä on tanssia, kuten Godard huomautti, mutta täysin elokuvallista. Sosialismin
paatoksen voimalla Eisenstein kykenee luomaan kaikkien aikojen voimakkaimpia
kuvia. Kuva ei ole vain kuva vaan se on enemmän, kuvien tanssi ja rytmi luo
niiden voiman. Kuten on monesti sanottu, jokainen leikkaus on nyrkinisku.
Hiljaisessa elokuvasalissa ei ole muuta kuin katsoja ja kangas – nuo nyrkit lyövät
pään läpi sisäpuolelle ja ne takovat täydellisessä rytmissä. Boom, boom, boom… Jokainen
kuva tunkee läpi, ne ovat niin fyysisiä, että kankaan ihmisen kipu on myös
katsojan kipua. Tässä elokuvassa saa myös Samuel Fullerin määritelmä
täydellisen ilmauksensa; rakkaus, viha, passio, emootio. Kuvat ovat raivokkaita
aaltoja, niiden montaasi on itse myrsky.
Elokuva ei ole koskaan ollut näin kokonaista ja yhtenäistä,
Eisensteinin elokuvasta on mahdotonta ottaa irti yhtä kohtausta ns. ”todistusaineistoksi”
ohjaajan mestaruudesta, sillä vain kokonaisteos kykenee luomaan vaikutuksen
elokuvasta itsestään. Voidaan toki erottaa yksi kohtaus ja tarkastella sitä,
mutta kaikki tämä on vain kovin akateemista, toisin sanoen pintapuoleista. Se
on kuin lukisimme Dostojevskin tai Kafkan teoksesta pienen katkelman ja
yrittäisimme näin esittää niiden ”tyyliä”. Tyyliä on Eisensteinin tapauksessa
kokonaisuus, montaasi on kokonaisuuden tyyliä, sillä kaikki yhdessä on enemmän.
Jotkut sanovat, että Eisensteiniä arvostavat ainoastaan
tutkijat ja elokuvaopiskelijat, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin
elokuvanopiskelijat voidaan hylätä tästä ryhmästä, sillä kukaan heistä ei ole
kiinnostunut asioista omaa nenäänsä pidemmälle. Tutkijoiden otteesta puolestaan
puuttuu intohimo, joten miten he voisivat ymmärtää tekijää, jonka jokaisesta
eleestä kaikuu sammumaton jano? Jokainen, joka todella rakastaa elokuvaa,
rakastaa näitä elokuvia, sillä ovathan ne kuin Elokuvan määritelmä itsessään.
Jokainen joka tästä elokuvasta jossain vaiheessa kirjoittaa,
lähestyy sitä luultavasti puhuen asioista, jotka on mainittu miljoonia kertoja.
Kirjoitetaan, että se kuuluu niihin elokuviin, jotka esittelivät ensimmäistä
kertaa montaasia, että se muutti elokuvan työkalupakkia ja sitä kiitetään sen raa’an
läpitunkevista lähikuvista ja kuvataan yhtenä ”Neuvostoelokuvan toisen kauden”
merkittävimmistä teoksista tai merkittävimpänä teoksena. Mutta kaikki tämä on
vain triviaa, sillä Lakko on jotain
enemmän. Yhdessä Taistelulaiva Potemkinin
kanssa se on suuri rakkausballadi elokuvalle, sillä se on niin täydellisesti
elokuvaa. Se haastaa elokuvan tanssiin ja tanssii sen kanssa yhdenveroisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti