Näyttelijän työ on jotain mystistä ja kiinnostavaa ja se lumoaa minutkin. Siitä on melkeinpä mahdoton kirjoittaa liioittelematta tai mystifioimatta, jos haluaa yrittää ikuistaa jotain syvempää kuin pelkkiä teknisiä seikkoja. Siispä kerronkin nyt, etten rupea kirjoittamaan näyttelijöistä tai näyttelijättäristä mitään ryppyotsaista, teknistä analyysia vaan pikemminkin yritän kirjoittaa heidän luonteestaan ja työstään kankaalla.
Tämän tekstin Jean Gabinista kirjoitin koulua varten, mutta ajattelin, että voisin sen yhtä hyvin täälläkin julkaista. Gabin on minulle näyttelijöistä tärkein ja toivon, että teksti kykenee valaisemaan miksi näin on.
Jean
Gabin (1904-1976) on ranskalaisen elokuvan ikonisimpia hahmoja ja suurimpia näyttelijöitä.
Uransa aikana hän esiintyi yli 90 elokuvassa 20-luvun lopulta 70-luvun
puoleenväliin ja tästä ajasta 30-luku on hänen ehdoton kulta-aikansa. Duvivier, Carné ja Renoir näkivät hänen todellisen
potentiaalinsa ja toivat esille hienon näyttelijän, jonka hahmo oli täynnä
hiljaista elämänhalua, vaikka tämä joutuikin useimmiten hyväksymään traagisen
kohtalon. Gabinin vaikutus on kuitenkin näkyvissä vahvasti etenkin Humphrey
Bogartissa, jonka hahmossa ja näyttelytyylissä on jotain hyvinkin samanlaista. Tässä
olen yrittänyt ensin käsitellä hänen uraansa objektiivisesti, sitten selvitellä
hieman hänen karismansa ja tyylinsä salaisuutta ja lopulta edetä siihen, mitä
hän minulle henkilökohtaisesti merkitsee.
1. Elämäntyö
Gabin aloitti jo nuorena vanhempiensa (cabaret –esiintyjiä)
jalanjäljissä, tosin oltuaan ensin hetken töissä työläisenä rakennusliikkeessä,
ja päätyi sittemmin musiikkiteattereiden lavoilta mykkäelokuviin. Hän esiintyi
vuonna 1928 elokuvissa Ohé! Les valises
sekä Les lions yhdessä italialaiskoomikko
Raymond Dandyn kanssa (tunnettu Kri Kri hahmostaan). Voidaan olettaa, että
Dandy ja Gabin tapasivat musiikkiteattereiden lavoilla, sillä Dandyllekin
musiikkiteatterit Moulin Rougea myöten olivat tuttuja.
30-luvulla Gabin päätyi
työskentelemään tunnetumpien ohjaajien töihin, joista mainittakoon Maurice
Torneur ja Anatole Litvak. Gabin saavutti kuitenkin vasta oman ilmaisunsa
huipun Ranskan ”poeettisen realismin” suurimpien ohjaajien töissä 30-luvun
myöhemmällä puoliskolla - hänestä tuli vakiokasvo Julien Duvivierin, Marcel
Carnén sekä Jean Renoirin töissä. Tuona aikana hän lieneekin ollut Ranskan
suosituin näyttelijä ja tuntuu mahdottomalta ajatukselta, että joku toinen
voisi viedä hänen paikkansa niissä elokuvissa, joissa hän esiintyi. Gabinissa
on suunnatonta karismaa, mutta samalla myös samaistumispintaa; hän onkin arjen
sankari, päähän potkitun luokan kärsimysten ruumiillistuma.
Sodan
aikoihin Gabinin maine kuitenkin hiljalleen hiipui. Hän yritti uraa
Hollywoodissa ja taisteli Liittoutuneiden joukossa, mutta päätyi sivurooleihin
(mukaan lukien esimerkiksi Max Ophülsin elokuva Lemmenunelma [Le plaisir]).
Vasta Jacques Becker palautti Gabinin maineen vuoden 1954 elokuvallaan Älkää koskeko (Touchez pas au grisbi), jossa Gabin pääsi vielä gangsterin rooliin.
Vaikka Gabin ei enää noussutkaan 30-luvun elokuvien tasolle tasossa tai
maineessa, hänen arvonsa kuitenkin kesti. Vuonna 1976 hän kuoli leukemiaan.
2. Näyttelijänä
Jos Bogart taistelee kohtaloaan vastaan ja useimmiten
voittaa, on Gabin hänen vastakohtansa. Gabin ei suoranaisesti uhmaa kohtaloaan,
hän vain uhmaa omaa asemaansa tai lähinnä yrittää laajentaa sitä. Marcel Carnén
teoksessa Varjojen yö (1939), Gabin
on tavallinen työläiskaveri, joka kuitenkin rakastuu aivan yhtäkkiä. Hän saa
päähänsä ajatuksen, että hän on muutakin kuin pelkkä työläinen, että hänellä on
mahdollisuus onneen ja johonkin suurempaan. Hän uhmaa asemaansa ”pelkkänä
työläisenä” ja yrittää juosta rakkautensa perässä. Vaikka tuon elokuvan aikana
katsoja tuntee monesti, että Gabinin rakastettu pettää tämän, Gabin jatkaa
silti yritystään tuon rakkauden löytämisessä. Vain rakkaus voi pelastaa hänet
yksinäisyydeltä, siltä kurjalta kohtalolta, jonka suurin osa ihmisistä kohtaa.
Työ yhteiskunnan ylläpitämiseksi voi jostakusta tuntua jalolta päämäärältä,
mutta se ei pidä ihmistä hengissä. Gabin haluaa uskoa, että hän on muutakin
kuin vain yhteiskunnan ratas. Häntä ”isommat ihmiset” kuitenkin törkkäävät
hänet kierteeseen, hän menettää uskonsa ideaaleihin ja palaa maanpinnalle. Tai
itse asiassa paluu ei enää onnistu, sillä hän on tippunut liian korkealta. Hän
menee sekaisin, rakkaus ei olekaan hänen päämääränsä enää. Kaikki on menetetty,
aika herätä.
Myös
Renoirin Ihmispeto (1938) kuvaa
samanlaista kohtaloa. Pettymyksiä ja niitä seuraava herääminen, joka päättyy
kuolemaan kuten Varjojen yössä. Gabin
on onneton kuten suurin osa ihmisistä, poljetuista ihmisistä. Täten häneen on
helppo samaistua ja hänen angstinsa on helppo tuntea. Hän yrittää kyllä
kamppailla ja esittää jopa kovanaamaa, mutta yhteiskunta on hänelle liian
julma. Ihme etteivät ihmiset juosseet suoraan teattereista kaduille osoittamaan
mieltään Gabin ja täten itsensä puolesta. Kohtalon uhmaaminen ei usein pääty
Gabinilta hyvin. Tällainen fatalistinen maailmankuva kuuluikin 30-luvun
ranskalaisten tekijöiden, pääasiassa Carnén (ja tulisiko mainita Prévertin?),
visioihin. Ehkä vain Renoir kykeni useimmiten säilyttämään optimistisen
näkemyksen. Toisaalta sekin kyseenalaistuu juuri Ihmispedossa, vaikka sekään ei läpikotaisin ole niin tumma kuin
miltä tuntuu. Gabin sopii näihin kuviin kuin valettu ja parhaimmillaan hän
juuri onkin Carnén elokuvissa; silloin, kun hän etsii onnea pimeydestä.
Gabinin
hahmo on usein uhmakas, mutta täynnä tiettyä surumielisyyttä. Hänen stoalaisia
ilmeitään on vaikea lukea, mutta hänen silmistään voimme nähdä jo paljon. Niissä
on tietynlaista naiiviutta, ehkä jopa jonkinlainen eksyneen lapsen katse. Rakastuessaan
hän on hyvinkin lempeä ja tuntuu uskovan unelmiin, mutta murahtaessaan hän muuttuu
vaaralliseksi. Mutta mikään muu ei muuta häntä vaaralliseksi kuin yhteiskunta
kaikessa epäoikeudenmukaisuudessaan. Sen säännöt ajavat hänet nurkkaan, hän
ahdistuu. Mutta ahdistuessa hänestä tulee typerä, vaikka hän vaikuttaisikin
vahvalta. Ahdistuessaan voisi melkeinpä sanoa, että peli on jo hänen kohdaltaan
pelattu. Hän voi silloin raapia, mutta hän ei voi enää voittaa. Nurkkaan
lyötynä Gabin on lyöty kokonaan. Jos tässä taas otamme amerikkalaisen sankarin,
Bogartin, vastineeksi, näemme miten erilaisia he oikeastaan ovat. Vaikka noir
–maailma on perinyt Carnén kyynisyyttä, Bogart tuntuu voittavan esteensä
älykkyydellä toisin kuin Gabin, jota ne lannistavat liikaa. Bogartia on vaikea
nähdä makaamassa merenpohjassa, mutta Gabinin voi sinne hyvinkin kuvitella.
Päättäväisyyttä
Gabinilta ei kuitenkaan puutu ja hän osaa olla toimekas. Silloin, kun hän näkee
mahdollisuuden voittoon, hän voi voiton myös saavuttaa. Kun hän on yksin, hänen
on kuitenkin vaikea saavuttaa mitään. Gabinin menestys Suuressa illuusiossa (1937) johtunee siitä, että hän ei missään
tapauksessa ole yksin. Hänellä on aina ystävä vierellään ja joskus tämä ystävä
menee jopa niin pitkälle, että uhrautuu hänen puolestaan. Vaikka Gabin
vaikuttaakin yksinäiseltä, ei hän yksinäisenä voi mitenkään onnistua. Suuressa illuusiossa hän saa
vastarakkautta ja hänen vierellään kulkee aina joku. Silloin kun hän joutuu
eristysselliin, hän on menettämässä yksinäisyydestä järkensä. Mutta kun hän pääsee
takaisin tovereidensa luokse, hän kykenee jälleen ajattelemaan ja toimimaan. Vain
toverit voivat pelastaa hänet. Carnén elokuvissa hänellä ei juuri tovereita
ole, mistä johtuvat hänen jatkuvat epäonnistumisensa.
Gabinin
taisteluihin on helppo samaistua juuri sen takia, että ne ovat niin
inhimillisiä. Hän on inhimillinen hahmo niin olemukseltaan kuin teoiltaankin,
siksi ihmiset hänestä pitävät. Hän on jokainen ihminen, joka yrittää kokea
onnea elämässään, arjessaan. Jokainen, joka haluaa kokea olevansa jotain muuta
kuin pelkkä sieluton pala jonkinlaista koneistoa tai järjestelmää. Ihminen,
joka haluaa ja tarvitsee rakkautta kokeakseen olevansa todella elossa. Eikö
Gabinissa olekin jonkinlainen vastaus kysymykseen, ”mistä tulee näille 30-luvun
ranskalaisille teoksille nimi ’poeettinen realismi’”? Niissä on rakkauden
tavoittelua arjen järjestelmän keskellä, tunteiden tarvetta puutuneessa
maailmassa. Vain Gabin kykenee todistamaan, että arjen keskellä runouden voi
löytää rakkaudesta.
Jean Gabin ja Simone Simon Renoirin Zola -sovituksessa Ihmispeto (1938) |
3. Minä ja Jean Gabin
Rakkaus Gabinin työtä kohtaan syttyi vasta vähän aikaa
sitten. Rakastuin hänen näyttelemiseensä jo nähtyäni elokuvan Sumujen laituri (1938), mutta vasta Varjojen yö todisti, että tässä on
kenties ranskalaisen elokuvan suurin näyttelijä. Gabinissa on hiljaista voimaa
ja runoutta, jonka parhaiten saa tuotua esille Carné (tekisi mieli myös sanoa
koko ajan Prévert), vaikka tekijänä pidänkin ehkä enemmän Renoirista.
Gabinin hahmo, kuten jo mainittu, tuo
mieleen itseni, vaikka tavallaan olenkin niin kaukana hänestä kuin mahdollista.
Hänen kamppailunsa kuitenkin muistuttavat hyvin paljon minua omistani – ei nyt
sentään konkreettisesti, mutta joillain tasoille. Gabin yrittää löytää onnen ja
uhmata paikkaansa järjestelmässä, mutta onni on usein vain hetkellistä.
Väsyneenä ajattelen usein Gabinin taisteluja ja sitä uskoa, joka on kestänyt
enemmän kuin omani. Gabinhan murtuu vasta, kun tippuu tarpeeksi korkealta ja
joskus tuntuu, että itse menen rikki kuin kananmuna. Tiputuksen ei tarvitse
olla omalta osaltani kovinkaan korkea. Gabin kuitenkin aina yrittää, vaikka
häntä potkittaisiin päähän.
Elokuvan kulttuuripiireissä ohjaajat
saavat yleensä suuremman osan kunniaa kuin näyttelijät tai sitten näyttelijät
leimataan parilla lausahduksella, joiden on tarkoitus ylistää heidän työtään,
joka itse asiassa monissa tapauksissa on paljon laajempi kuin yksittäisten
ohjaajien. ”Näyttelijöitä” pidetään enemmän ”populaareina”, mikä luultavasti
johtuu erinäisistä fanikulteista ja siitä, mihin fanitus on nykyisessä maailmassa
mennyt. Heitä ei monestikaan pidetä ohjaajien kaltaisessa arvostuksessa, vaikka
he saattavat joissain tapauksissa tuoda elokuvaan enemmän särmää kuin ohjaajan
ohjaus. Heitä ”syrjitään” luultavasti myös sen takia, että heidän nimiään
käytetään yleensä elokuvien ”myymiseen”. Sana ”myyminen” aiheuttaa kylmiä
väreitä monissa elokuvanystävissä, vaikka osa näistä tekopyhinä esim. arvailee
tosissaan Oscar –kisojen voittajia. Niissähän on samalla tavalla kyseessä
myyminen kuin näyttelijöilläkin; DvD, jossa lukee ”Oscar –voittaja” tai
tuntemattoman ohjaajan työ, jonka kannessa komeilee nimi Johnny Depp myyvät
aivan samalla tavalla. Näyttelijöitä ei aina oteta tosissaan vaan heidät
tungetaan fanilehtien kansien väliin. Itse en kykene tällaista käsittämään ja näyttelijät
ovat mielestäni mitä kiinnostavimpia olentoja. Gabin kuuluu minulle siksi
tärkeään joukkoon, että hän on todella näyttelijä, joka kiinnostaa ja josta voi
kirjoittaa. Hän ei ole vain
populaari-ilmiö, vaikka joku saattaisi niin väittääkin – hän on yhtä lailla
taitelija kuin viihdyttäjä.
LÄHTEET:
-
Jean Gabin Wikipediassa: http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Gabin
-
Criterionin bio: http://www.criterion.com/explore/120-jean-gabin
-
Raymond Dandysta: https://travsd.wordpress.com/2013/10/14/stars-of-slapstick-166-raymond-dandy/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti