maanantai 4. toukokuuta 2015

Japanilaisten näyttelijättärien profiileja - Matsubara Chieko (6.1.1945-)



Matsubara on esiintynyt yli sadassa tv/filmityössä uransa aikana, joka alkoi jo kuusikymmentäluvun alkupuolelta, jolloin näyttelijätär oli vajaa kaksikymmentävuotias. Silti häntä ei juuri tunneta eikä kyseessä ole mikään muu kuin se seikka, että hänen roolinsa ovat hyvin vähäpuheisia ja lähinnä pelkkää olemista osallistuvan näyttelemisen sijaan. Tämä itse asiassa tiivistyy hyvin hänen myöhäisempään rooliinsa Kitano Takeshin elokuvassa Dolls (2002), jossa hän näyttelee rakastamaansa miestä vuosikymmeniä odottavaa rouvaa. Minulla ei ole kuin kolme elokuvaa todistusaineistonani, mutta jo niiden perusteella lienee mahdollista luoda Matsubaralle ainakin jonkinlainen profiili (toivon sitä ainakin suuresti).

Hänen hahmonsa ovat kuin kärsijöinä. Hän on jokaisessa elokuvassa puhtaan neitsyen oloinen ja hänen kohtalonsa tuntuu olevan kärsiä maailmassa, jossa mies määrittelee tahdin. Jos Matsubara olisi syntynyt aikaisemmin, hän luultavasti olisi saattanut löytää sijaa Mizoguchin elokuvissa. Tuntuu kohtalon ikävältä oikulta ettei näin ole voinut mitenkään tapahtua. Matsubaran ura alkoi ”uuden elokuvan” aikakaudella, kun taas Mizoguchin viimeisen elinvuoden voidaan luetella kuuluneeksi yhdeksi ”klassisen kauden” loppumisen vuosista. Matsubaran hahmot kuitenkin elävät, vaikkei hän kuulu kiinteäksi osaksi oikeastaan yhtäkään tarinaa. Hän on ikään kuin jonkinlainen taustalla vaikuttava tekijä, ei aivan muusa, mutta sen tapainen olento. Hän määrittelee muita hahmoja ja täten on ehkä yksi japanilaisen elokuvan tärkeimmistä sivuhenkilöiden esittäjistä.

Elokuvassa Kenjû zankoku monogatari (1964), Matsubara näyttelee yhden japanilaisen rikoselokuvan kuuluisimmista koviksista, Shishido ”Joen”, nuorempaa sisarta, jonka molemmat jalat murtuivat idioottikuskin huomaamattomuuden takia. Tämä on muuttanut Joeta ja määrittelee häntä uudella tavalla. Ennen niin ajattelematon, kylmä tappaja, on muuttunut siskonsa takia. Tämän suloisen ja hennon olennon takia hän ei saa tehdä enää yhtäkään virhettä viimeisen keikkansa aikana, ovathan molempien vanhemmatkin tapettu. Joen pelko koituu hänen kohtalokseen, vaikka hän aiemmin sanookin, että turvallisuudentunne on tunteista kohtalokkain. Matsubara määrittelee hänen hahmonsa, sen tappajan, jokaisen liikkeen. Vaikka tämä yrittää olla varovainen ja fiksu, hän kaatuu kaksi rahasalkkua kädessään ja Matsubara jää yksin. Mutta me emme koskaan näe Matsubaraa yksin, sillä elokuva loppuu ”sankarin” kuolemaan.

Toinen esimerkki voidaan löytää Suzuki Seijunin kuuluisimmasta elokuvasta, Tokion rakkikoirasta (1966), jossa Matsubara näyttelee rakkikoiraa, kulkuri Tetsua rakastavaa laulajatarta. Hän rakastaa, antaa sydämensä laulullaan, muttei voi saada mitään vastineeksi, sillä Tetsu todellakin on kulkuri. Entinen yakuza, joka ei anna sydäntään kenellekään vaan pysyy liikkeessä. Taas tämä liike jättää Matsubaran taustalle. Hän seuraa Tetsua, muttei saa vastausta rakkauteensa. Silti hänen liikkeensä ja rakkautensa määrittelee Tetsua tämän suunnitellessa askeliaan tai astuessaan niitä ilman suunnitelmia. Matsubaran hahmon määrittelevät myös lopun valkoiset asusteet, jotka kaikessa symbolisessa yksinkertaisuudessaan ovat havainnollistavia tämän hiljaisen näyttelijättären luonteesta.

Tokion rakkikoira (1966)


Tässä tulee suuri hyppy, sillä oma tietämykseni ei ole vielä voinut päivittyä elokuvilla, jotka jäävät hyppäämieni vuosien väliin. 60-luvulla Matsubara teki kuitenkin suurimman osan töistään elokuvalle ja ainakin muistettavimmat roolit. Mutta vielä 2000-luvun alkupuolella hän kykeni määrittelemään yhden elokuvan ja hahmon (joka nyt katsottuna taisi myös määritellä hänen koko uransa). Tuo elokuva on uuden japanilaisen elokuvan tähtinimen, Kitano Takeshin, ehkä kaunein filmi. Dolls kertoo kolme rakkaustarinaa, jotka ikuistuvat ajan virtaan ja jotka yhdistetään elokuvassa hienosäkeisesti kauas menneisyyteen, teatterikirjailija Chikamatsun vuosiin, feodaaliajan Japaniin.

Yksi elokuvan hahmoista on vanha yakuza, joka aikoinaan rakastui, mutta työnsä takia joutua jättämään rakkaimpansa. Vanhana miehenä hän palaa penkille, jolla tuo rakas vielä odottaa. Joka sunnuntai nainen on palannut tuomaan ruokaa ja odottanut miehen saapumista. Joka päivä vuosien ajan, mies on miettinyt suurta rakkauttaan ja pohtinut sitä katumuksen tuskaa, jonka päätös aiheutti. Koko elämän ajan tuo vanha nainen, näyttelijättärenä tietenkin Matsubara, on määritellyt vanhuksen elämää ja tämän kyynelten kulkua. Hän on se syy miksi vanha yakuza palaa nyt tuohon puistoon, tuona päivänä ja tuolla hetkellä. Nainen on odottanut. Emme tietenkään pääse sen syvemmälle naisen ajatuksiin tai menneisyyteen, mutta hänen rauhallinen olemuksensa on täynnä puhtautta ja nuoruuden suloisuutta, johon naiivi optimismi on jättänyt jäljen. Tuo tunne ei ole lähtenyt Matsubarasta edes iän myötä. Hän on muuttunut, vuodet ovat muuttaneet häntä, mutta syvällä sisimmässään hän on se sama sulotar, jonka jokainen tunne oli aito. Hän on ehkä vain kärsinyt, mutta toisin kuin Mizoguchin naiset, hän ei ole luovuttanut.

Lopuksi on todettava, että Suureksi näyttelijättäreksi häntä tuskin voi kuitenkaan nimetä, sillä häneltä puuttuu kokonaan hallustaan tekniikka muistettavien suoritusten luomiseksi. Hänen olemuksensa on kuitenkin aina ollut niin määrittelevä, että ilman sitä elokuvat, joissa hän esiintyi, saattaisivat olla hyvinkin toisenlaisia. Hänellä on hallussaan nuoruuden suloisuutta ja puhtautta, herkkyyttä ja hiljaisuutta. Ammattilaiseksi häntä silti voi kutsua. Vaikkei yksikään rooli kykene jättämään mieliimme tarkkaa ja syvää muistoa, hänen elämäntyönsä kuitenkin siihen kykenee. Hän oli se neito, jonka silloin kerran näin kyynelissä, mutta jonka epätoivoa en kuitenkaan koskaan pystynyt näkemään. Oliko se kätketty vai oppiko hän elämään pää pystyssä surusta huolimatta?

Matsubara sekä Mihashi Tatsuya - Kitanon Dolls (2002)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti