Suomalainen elokuva on lopussa. Sen tekijät eivät ole
kiinnostuneet elokuvallisista vaan rahallisista päämääristä. Sen tekijät ovat
hyvissä kodeissa kasvaneita visiottomia tylsimyksiä, joiden mielestä asiat voisivat olla täällä paremmin, mutta koska ne ovat muihun verrattuna
jo niin hyvin, niin mikäs siinä. Suomi on hyvä maa muihin verrattuna.
Missä
tekijät eivät muka näe ainesta? Ovatko ihmiset tylsiä? Eivätkö marginaalissa
elävät ansaitse omaa ääntään? Keskimääräinen suomalainen elokuvantekijä ei edes
ymmärrä, että tällaisia ihmisiä on olemassa. Keskimääräiselle suomalaiselle
elokuvantekijälle nämä ihmiset ovat joko a) juoppoja ja kerjäläisiä, jotka
aiheuttavat itse ongelmansa tai sitten b) ihmisiä, jotka kaipaavat sitä, mitä
muutkin (heitä säälitään ja heille toivotaan hyvää elämää, lopussa heidät sovitetaan johonkin koloon). Kapitalistisessa yhteiskunnassa rahalla ja menestyksellä mitataan
taiteen arvo. Eihän se silloin ole enää taidetta vaan kauppatavaraa.
Finnkinolla
on varaa popcornkoneisiin ja kaiken maailman mausteisiin, joista puolet
katsojakunnasta eivät ole koskaan kuulleetkaan. Heillä on varaa valita ”elokuvista”
sellaiset, jotka tienaavat eniten. Näistä tienesteistä voidaan sitten osa
käyttää ”taide-elokuviin”, joita pyöritetään viikko tai kaksi ja heitetään
sitten menemään. Tämä tapahtuu Maximissa, joka kohta puretaan kaikesta
pyristelystä huolimatta. Entä ne yli kymmenen salia Tennispalatsissa? Hirveitähän
ne kaikki ovat, mutta missä muualla laadukasta elokuvaa voi esittää Suomessa? Laatuelokuvien
levitys on suppeaa ja tätä suppeutta edistää juuri edellä selostettu asenne.
No, yritys haluaa tehdä voittoa.
”Kun
sanotaan, että elokuvan on ’viihdytettävä’, kuulen äänen: ’käyttäkää hyväksenne!’”
Suomalaisista elokuvista levityksen
saavat tietenkin vain suurimmat ja tylsimpien tekijöiden elokuvat. Dome
Karukoskesta kuulee jatkuvasti, mutta tosiasiassa hän on tehnyt elämänsä aikana
pelkkää roskaa. Roskaa, jolla nuollaan perseitä ja jotka ovat täynnä latteuksia
perusteltuina sillä, että ”katsoja haluaa vain viihtyä elokuvan parissa”.
Laiskuus perustellaan aina tällä; katsojalle pitää syöttää sitä samaa yhä
uudestaan ja uudestaan, koska se on tuttua ja turvallista. Tuhannet katsojat
tulevat katsomaan ja nauramaan yhä uudestaan samojen asioiden äärellä edes
huomaamattaan, että tuo on nähty miljoona kertaa. Tämän päivän ”kaikki on pakko
olla uutta” –asenne on johtanut siihen, että saa olla tylsä, mutta tärkeintä,
että se näyttää uudelta.
Pikaruoka-asenne on ollut yhtä
tuhoisaa kuin kiinalainen kapitalismi. Menneisyys ja kulttuuri revitään uuden
tieltä. Vanhat elokuvat digitalisoidaan tylsiin ja kylmiin kopioihin ja hehkutetaan
niiden uutuutta. Julistetaan, että tämä ja tuo elokuva on pelastettu, vaikka
todellisuudessa ne on vain kopioitu muotoon, jossa ne eivät pysty hengittämään.
En ole kovin innokkaasti halunnut lähteä Orioniinkaan katsomaan suomalaisia
klassikkoelokuvia, sillä ne näytetään pahimmassa tapauksessa DvD:ltä. Missä
niitä on enää mahdollista nähdä filmiltä? Sodankylässä näin upean filmikopion
Nyrki Tapiovaaran Varastetusta kuolemasta.
En ihan jaksa uskoa, että jos 30-luvun elokuvasta on onnistuttu säilömään
niinkin hyväkuntoinen kopio, niin 60-luvun suurimmat teokset tulisi näyttää
DCP:ltä.
Mutta kun kirjoitan tällaisista
asioista, miksi minua nimitetään? No, ehkä monet saattavat nauraa, sillä en
osaa jäsennellä tekstejäni vielä hyvin ja tämä kirjoitus tulee improvisaationa.
Se sivuutetaan joko pennun elitistisenä yrityksenä olla ikäistään kypsempi tai
sitten tämä vuodatus saa osakseen muita halveksivia katseita. On monta syytä,
miksi tätä tekstiä ei tulisi ottaa tosissaan. Sen on kirjoittanut juuri
lukiosta valmistunut ”poju”, jolla ei ole taipumusta tai kiinnostusta
akateemisuuteen, jota tunnutaan pitävän jonkinlaisena hyveenä. Olen vain
räyhääjä, joka itsepäisesti höpöttää samoista asioista.
Mutta olen jotain muutakin, mitä
tulisi pelätä. Olen nuori. Elokuva kuuluu nuorille. Tämä nuoruus ei kuitenkaan
ole ulkopuoleista vaan sisäistä nuoruutta. Se on halua uudistua ja sanoa vanhoille
säännöille hyvästit. Se on halua ja polttavaa tarvetta kokeilla ja tutkia. Metsästää
loppuun saakka totuutta.
Mietin jatkuvasti, miksi Peter von
Bagh ei tuntunut koskaan vanhentuvan. En oikeastaan koskaan nähnyt hänessä tai
hänen puheissaan mitään merkkejä vanhuudesta. Hän tuntui ikinuorelta. Joskus
saatoin ajatella, että tuo höpötys filmistä on vanhan ukon hourintaa. Vasta
myöhään huomasin, että hän oli oikeassa. Ei jokaisessa asiassa, ei
täydellisesti, mutta tietyt asiat tarttuivat. Joka tapauksessa hän pysyi
nuorena sen ansiosta, että hänellä oli jatkuva halu löytää ja tutkia. Kuka muka
voisi kirjoittaa satojen sivujen haltioituneita tekstejä, ellei häntä ajaisi
jatkuvasti jonkinlainen polttava halu löytää?
En aio kirjoittaa manifestia tai
typeriä vaatimuksia siitä, mitä elokuvan pitäisi olla. Yhdelle, elokuva on eri
asia kuin toiselle. Tärkeintä on, että elokuvaohjaaja ajattelee kuin
kirjoittaja ja kirjoittaja ajattelee kuin elokuvaohjaaja. Godardin ja
Eisensteinin teorioita voi lukea vain sen takia, koska ne yhdistyvät
saumattomasti tekijöidensä elokuviin. Samoin Tarkovskin ja Bressonin puheet.
Jos kriitikko esittäisi vaatimuksia siitä, mitä elokuvan pitää olla, nauraisin
hänelle, ellei hän todistaisi olevansa elokuvantekijä. Mutta kuka kriitikko
enää nykypäivänä tutkii elokuvan syvällistä olemusta? Kuka kriitikko enää
yrittää päästä teoksien syvimpien salaisuuksien äärelle? Näin nykyään
kirjoitetaan: ”Ohjaus on niin ja näin, näyttelijäntyö niin ja näin, teemana
tämä ja tuo”. Se on innotonta ja masentavaa.
Tästä ilmapiiristä voi kuitenkin
lähteä lentoon. Ainut mahdollisuus on lähteä lentoon ja luoda elokuvan tulevaisuus.
En vaadi filmin käyttöönottoa, vaikka se on yksi niistä asioista, joka itseäni
kirvelee. En vaadi tiettyjä teemoja enkä tietynlaista tapaa tehdä elokuvaa.
Vaadin vain sydäntä ja älyä, niiden synteesiä. Vaadin meitä täyttämään
velvollisuutemme. Meidän velvollisuutemme on tehdä asioille jotain eikä antaa
asioiden mennä niin kuin ne menevät. Meidän on lähdettävä jälleen liikkeelle,
hypättävä jälleen teosten pariin ja ahmia niitä niin kauan, kunnes ne ovat meille
selvät. Elokuva tarvitsee seikkailijoita, sillä vain lähtemällä seikkailuille voitiin
maailmaa kartoittaa. Voimme antaa talon hiljalleen rapistua, sillä sen se tulee
tekemään, tai käyttää järkeämme ja yrittää tehdä siitä uuden. Perustukset ovat
vielä jäljellä, rakentakaamme ennen kuin on liian myöhäistä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti