Matsumoto Toshio on edelleen yksi japanilaisen elokuvan suurista tuntemattomista. Hänen kuuluisin työnsä on "Oedipus Rex":in rakennetta mukaileva Bara no soretsu (Funeral Parade of Roses, 1969), joka vaikutti muun muassa vahvasti Stanley Kubrickin Kellopeliappelsiiniin, mutta on vielä tätäkin työtä taidokkaampi. Bara no soretsussa käsitellyt teemat (esim. yksinäisyys ja vankila) toistuvat myös lyhytelokuvissa tavalla tai toisella. Matsumoton kiinnostus elokuvaa, sen olemusta ja muotoa kohtaan, on jokaisen elokuvan taustalla, muttei välttämättä aina sen ainut teema. Se ajaa kuitenkin ohjaajaa tutkimaan ja liikkumaan jatkuvasti. Näitä töitä tarkkailemalla on mahdollista löytää liikettä, jonka sisäistämällä on mahdollista luoda elokuvalla tulevaisuus.
Mona Lisa (1973)
Kuka hän on? Miksi hän on taiteen määritelmä niin monelle?
Mitä hän ajattelee? Mistä hän on tullut? Minne hän on menossa? Mitä hänen
silmissään näemme? Mitä jos jokin asia olisi ollut toisin maalauksen
maalaushetkellä? Maalaus on hetken vanki, mutta silti se vuosien mittaan
muuttuu. Jo tässä lyhytfilmissä Matsumoto osoittaa kiinnostusta olemusta ja
muotoa kohtaan. Väreillä hän maalaa Mona Lisaa yhä uudestaan pohtien, mikä se
on. Mitä sitten taide on? Ehkä ensin meidän pitäisi kysyä: mitä taitelija
näkee?
Siki Zoku Ze Ku (Everything Visible is Empty, 1975)
Matka elokuvassa itsessään. Näemme kuvia ja värejä, mutta
mitä ne itse asiassa merkitsevät? Ne ovat välähdyksenomaisia ilmestyksiä, jotka
aika ja muoto määrittelee. Mutta ne ovat vain hetkiä. Kuva on vain hetkeä ennen
kuin se katoaa ja muuttaa muotoaan. Jos sen on mahdollista kadota, onko se
silloin mitään?
Atman (1975)
Käyttämällä nopeutta, väriä ja kuvaa, luodaan tässä
lyhytelokuvassa uusia käsityksiä tilasta ja sen mahdollisuuksista elokuvassa.
Elokuva muuttaa käsityksemme siitä, missä olemme ja mitä ympärillämme tapahtuu
kaiken aikaa. Mitä jos tietyt seikat olisivatkin vain pienellä tavalla
erilaisia? Siitä monet Matsumoton teokset kertovat. Jos ruusu ei olekaan enää
punainen, jos viiva ei ole enää symmetrinen, jos vaihdamme alun loppuun tai
muutamme karusellin suunnan. Mitä tästä seuraa? Elokuvan on asetelmaa, mutta
yhtä hyvin kuin pystymme kuvaamaan tuota asetelmaa, pystymme muuttamaan sitä
myös.
Atmanissa henkimäinen olento istuu yksin
pellolla kameran pyöriessä 360 astetta sen ympärillä. Värit vaihtuvat, nopeus
muuttuu ja kuvakokoa vaihdellaan jatkuvasti. Elokuva imaisee ensin ja kun
olemme viimeinkin sen pyörteessä, sen tahti hypnotisoi meidät. Me tartumme sen
rytmiin ja tahtiin (tai se ottaa meidät osaksi liikettään); sydämemme lyö sen
mukaan ja näin se pystyy tunkeutumaan mieliimme ja luomaan todellisen
painajaisen. Näin kauhuelokuvienkin pitäisi toimia, mutta ne eivät ole tähän
mennessä oikeastaan pystyneet siihen muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Atman paljastaa elokuvasta, sen
luonteesta ja rakenteesta enemmän kuin oikeastaan yksikään elokuva, jonka olen
koskaan nähnyt. Se ei välttämättä hylkää mitään, mutta luo uuden ajatuksen
montaasista ja liikkeestä, joka on elokuvan perusta.
Phantom (1975)
Viimeistään Phantom
osoittaa Matsumoton kiintymyksen elokuvan muodon tutkimiseen. Kauniisti, mutta
karmivasti elokuvassa tutkitaan jälleen muotoja. Elokuvan tulkitsemisen
avaimiin kuuluu silmä, joka saa lukuisia merkityksiä vain muutamassa
sekunnissa. Noin yhdellä otoksella pystytään luomaan sille monta merkitystä:
peili, kamera, ikkuna… Jokin tuossa naisen hahmossa ja hänen silmissään antaa
meille kuvan ikuisesta yksinäisyydestä. Phantom
ei ole vain muodon ja elokuvan tutkintaa vaan myös yksinäisyyden tutkintaa.
Hiljaiseen kuvaan rannasta ilmestyy silloin tällöin hahmo, joka hetken jälkeen
katoaa. Nainen tuntuu puolestaan etsivän ikuisuuden rakastaan tätä löytämättä.
Tästä viestivät kuva, jossa silmä leijuu alati muuttuvan maiseman yllä ja lopun
kohtaus, jossa kaksi ihmistä pyörii saman patsaan ympärillä koskaan saamatta
toisiaan kiinni. Vaikka Matsumoto todella otti täysin abstraktin ja kokeilevan
otteen lyhytelokuvissaan hyläten ”tarinan”, hänen tematiikkansa tuntuu pysyvän
samanlaisten peruskysymysten äärellä teoksesta huolimatta.
White Hole (1979)
Kuinka pieniä ja avuttomia me olemmekaan? Olemme niin yksin
ja niin kaukana, ihan kuin olisimme olemattomia. White Hole vie läpi avaruuden tutkien jälleen muutosta, mutta
aiheuttaen samalla pakahduttavan tunnereaktion katsojassa. Emme tiedä
tarkalleen, missä olemme ja minne menemme ja sehän meitä elämässä juuri eniten
pelottaakin.
Shift (1982)
Matsumoton tematiikka saa suurimman ilmauksensa samalla, kun
liikumme ymmärryksemme rajoilla. Me näemme muutoksen, me näemme muodon ja sen
liikkeen, sen olemattoman liikkeen. Minkälainen tämä maailma olisikaan, jos
muutamaa kohtaa muutettaisiin? Liike saa aikaan taitavia illuusioita, jotka
muokkaavat käsitystämme paikasta, tilasta ja tietenkin olemuksesta, joka luo
muodon. Matsumoto paljastaa elokuvallisia totuuksia tai lähinnä luo
edellytyksiä niiden tutkimiselle. Katsoja on tutkija siinä missä hänkin on. Hän
esittää tutkimuksensa tulokset ja me luomme omat käsityksemme ja jatkamme hänen
työtään.
Shift osoittaa, että elokuvassa ei
todellakaan ole pelkästään kyse yhdestä ulottuvuudesta. Se on monimuotoisempaa
kuin luulemme ja se on täynnä mahdollisuuksia ja normeja, jotka on
sisäistettävä ja ehkä murrettava uuden kehityksen tieltä. Onko videotaide
loppupeleissä kovinkaan erilaista elokuvasta itsestään? Toinen voi tutkia
toista. Matsumoto ei koskaan luo normeja tai sääntöjä vaan osoittaa miten niitä
murretaan. Hän inspiroi ja juuri tällaisen inspiraation siivillä elokuvataiteen
on mahdollista ottaa uusia, kriittisiä askelia.
* Matsumoton lyhytelokuvat löytyvät YouTubesta, suurimmaksi osaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti